Svenska English Deutsch Start

Vision Höglandet - en nytänkande tidning

Copy Vision AB

Svarta rubriker och säljande skandaler, det är så det brukar se ut. Men det finns tidningar som går mot strömmen. Mikael Torstensson, ansvarig utgivare för Vision Höglandet, tror på kraften i att uppmuntra och tala positivt.
 
Det är tufft i tidningsbranschen. Traditionell dagspress och vecko-/månadsmagasin backar i upplaga från år till år. Annat är det med Vision Höglandet. Tidningen når ut till 47 000 hushåll varje månad med sina "positiva nyheter, berikande reportage och uppmuntrande näringslivssidor." En tydlig och avvikande profil som redaktör och ansvarig utgivare Mikael Torstensson håller högt.

Vill lyfta positiva exempel
 

- Vi vill förmedla grundläggande värderingar som är viktiga. Lyfta positiva exempel och tala gott. Det känns viktigt att lyfta något annat än bara ekonomin som annars ligger i fokus i samhället, säger Mikael.

Han tycker att det är skevt att ekonomin styr så mycket över hur vi mår då de flesta människor menar att det som verkligen är viktigt i livet inte är beroende av antalet tusenlappar på banken.
- Vad spelar pengar för roll jämfört med vänskap, familj, barn och livets djupare dimensioner. Vi vill fokusera på relationer och vänskap, familj och tro. Och uppmuntra folk att våga satsa, säger Mikael.
Han fick enorm respons på sin ledare i tidningen nyligen där han skrev om investeringstips i lågkonjunkturen. Då handlar det inte om smarta aktieklipp utan att medvetet investera tid och resurser i familj, vänner och andlighet.
 
Mjuka värderingar lockar
 

- Vi märker att det finns ett intresse av att läsa om de mjuka värderingarna som nästan alla delar, värderingar som utgår från den kristna etiken, säger Mikael. Utan den grunden svävar samhället fritt i luften.

Att media i första hand säljer lösnummer på katastrofer och skandaler är ingen hemlighet. Men det är inte heller något att vara stolt över, menar Mikael. Tvärt om handlar det om att tjäna pengar på människors oro. Att skriva ner folk och företeelser är ingenting för Vision Höglandet.

- Vår profil är att lyfta människor. Vi talar mycket om kraften i att uppmuntra, att tala positivt. Hur det kan förändra en människas sätt att tänka och handla och i förlängningen hela samhällen, säger Mikael.
 
Når ut till alla hushåll. Vision Höglandet är något så ovanligt
som en tidning med goda nyheter
.
 
Bra genomslagskraft för annonser
 
Vision Höglandet finansieras av annonser och delas ut gratis till hushållen. Att tidningen når ut har man fått många bevis för. Köksbilagan i marsnumret 2009 bidrog exempelvis till att det annonserade företaget fick in beställningar så att man är helt överhopad med jobb.
- Vi ser att vi har en grym genomslagskraft. I decembernumret fick vi till exempel in 1500 tävlingssvar, tack och tips och det är unikt med en så pass interaktiv tidning, säger Mikael.

Tidningens allra första nummer gavs ut i maj 2003 och då endast i Sävsjö. Idag når tidningen också ut till Aneby, Eksjö, Nässjö och Vetlanda.
 
 
Text: Gabriella Mellergårdh
Bild: Copy Vision
 
 

Läs mer om Copy Vision AB »
Boka annons