Svenska English Deutsch Start

Genuint hantverk blir säljande reklam

Kallfeldts Läder AB

När OS-delegaterna kom till Sverige och möttes av reklam och välvilliga gåvor var den en sak som gick åt som smör: reseplånboken i älgskinn från Kallfeldts läder.
- Vi är ganska ensamma om att leverera profilreklam som också är genuint hantverk.
 
Det säger Birgitta och Göran Kallfeldt som drivit verksamheten tillsammans i mer än 20 år. Butik och verkstad ligger i Nissafors men räckvidden på produkterna spränger Smålands gränser med råge.
 
Valet av skinn är avgörande för slutprodukten. Birgitta Kallfeldt tittar över produktionen.
 
Tillverkar designprodukter
 

Till exempel kan man hitta designade laptopväskor och iphone-fodral, tillverkade av Kallfeldts läder, i exklusiva New York- och Berlinbutiker. Och självaste Sir Roger Moore lär ha en plånbok präglad med namn och Bondbil.

Stommen i verksamheten är dock den profilreklam som man förser företag med i Sverige såväl som övriga Europa. Det kan handla om små give-aways, plånböcker, visitkortsfodral och nyckelringar.
 
Nordiskt älgskinn säljer
 

Största andelen produkter framställs i nordiskt älgskinn, i övrigt använder man sig av italienskt kalvskinn, Elmoläder från Svenljunga, Tärnsjöläder och Keros renskinn. Från Italien hämtar man också detaljer som metallspännen, tryckknappar och speciallås.

Göran Kallfeldt har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt branschen. Och affärerna går bättre än någonsin.

- Det genuina hantverket gör oss unika i Sverige. Att få en handgjord reklamprodukt ger något extra, jämfört med något massfabricerat "made in China". Det här slänger man inte, säger Göran.
 
Göran Kallfeldt har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt branschen.
 
Starka på mindre serier
 

En order kan omfatta 10 000 passfodral lika väl som 20 plånböcker.

- Stora serier låser hela produktionen, därför satsar vi gärna lite extra på att plocka hem de mindre serierna, säger Göran.

Och så brukar arbetsgången ofta se ut, någon vänder sig till Kallfeldts läder med en idé. Sedan hittar man en gemensam lösning med korta ledtider.
 

Älgar, Smålandsbörs samt en och annan Bondbil är populära souvenirer från Kallfeldts läders butiksförsäljning.

 
Butiken - ett turistmål
 

Förutom profilreklamen har man viss legotillverkning för industrin. Och så förstås - butiken i Nissafors som är ett välbesökt turistmål. Förra säsongen slog man rekord med 160 besökare på en dag. En uppskattad nyhet var att besökande barn fick möjlighet att tillverka sin egen plånbok av utstansade delar i olika färger. Dessutom fick man ett certifikat som visade vad man åstadkommit.

- Det var väldigt uppskattat, säger Göran.
 
Rafflande älghistoria
 
Tyska och holländska gäster brukar bli extra imponerade av Görans historia om vurpan för några år sedan när han var ute och cyklade och mötte en älg i full karriär. Båda tvärbromsar, älgen glider på klövarna över vägen, snubblar över gräskanten, slår en kullerbytta ner i diket - och dör. Nästan för bra för att vara sant, men tidningsurklippen på väggen visar med önskvärd tydlighet att historien är verklig.
 
Profilreklam som också är genuint hantverk. Det har visat sig vara ett säljande koncept för Kallfeldts läder i Nissafors.
 
 
Text & bild: Gabriella Mellergårdh

Läs mer om Kallfeldts Läder AB »
Boka annons